راز موفقیت در انتخاب اهداف درست است ؟
“شور و اشتیاق شما رو به انجام چه کارهایی هدایت می کند؟ اگر مغز هماهنگی خوبی با قلب پیدا نکند پس اشتیاقتان معنی نخواهد داشت.”
جملهای که خواندید از یک ستاره راک به نام بونو بود که از سیستم OKR برای هدف خود یعنی مقابله با فقر و بیماری در جهان استفاده کرد و به نتایج فوقالعادهای دست یافت. در این مقاله قصد داریم خلاصه ای از سخنرانی تد جان دوئر در ارتباط با OKR در سال ۲۰۱۸ را مطالعه می کنیم.
جان دوئر از بنیان گذاران سیستم ( OKR ( objective key result و نویسنده کتاب measure the matter معتقد است که اغلب رهبران ما را مایوس می کنند، چرا؟ چون معمولا آن ها هدف های اشتباهی به ما می دهند و این قابل قبول نیست و باید متوقف شود. اما چطور؟ چطور باید این اشتباهات اصلاح شود؟ چطور باید مسیر را درست کنیم؟ این کار آسان نخواهد بود.
در این مقاله چیزی را که واقعا تمایز ایجاد می کند و حیاتی است را به شما می گوییم. اینکه چطور و چگونه اهداف هوشمندانه و مسیر درست را انتخاب کنیم. اهداف درست و بی باکانه، اهدافی درست برای دلایلی درست.
“چارجوب OKR جنون و خلاقیت نهفته درآن را پرورش می دهد.OKR فضایی برای ریسک پذیری و اعتماد ایجاد می کند، جایی که شکست در آن جرم محسوب نمی شود. زمانی چنین ساختار و محیط به همراه افراد مناسب فراهم باشد، معجزه نیز همان اطراف خواهد بود.”
برای خلق سیستم OKR لازم است به ۳ سوال پاسخ بدهیم. :
- چرا هدف را انتخاب می کنیم؟
- هدف چیست؟
- چطور به هدف دست پیدا کنیم؟
“اجرا کردن از هر چیزی مهمتر است.”
جان دوئر با الهام از اندی گرو موفق به ایجاد سیستم objective key result یا OKR گردید، اندی گرو مدیر جان دوئر نقش مهمی در OKR داشت. او متعقد بود ” تقریبا مهم نیست که چه چیزهایی می دانی، اجرا کردن از هر چیزی مهم تر است.”
اندی گرو موسس اینتل در سال ۱۹۷۵ در تعریف این سیستم می گوید:
“دو عبارت کلیدی در مدیریت سیستم های هدفمند ، اهداف objective و نتایج کلیدی key result است. هدف همان مسیر است و و نتایج کلیدی باید اندازه گیری شود. ” در ادامه اندی گرو به نقطه ی تمایز این سیستم با سایر روش ها اشاره می کند. زمانی که شفافیت و صراحت جای کلی گویی و ابهام را می گیرد و در پایان هر برنامه و هر هدف می توانید به راحتی بفمید که چند به چند بوده اید.
اندی گرو بیان می کند : “در پایان (اجرای برنامه ها) می توانید نگاه کنید و بدون هیچ بحثی بگید، این کار را انجام داده ام یا نه؟ بله یا خیر. ساده است.”
“اول به “چرا” پاسخ دهید”
جان دوئر بیان می کند : ” OKR یک سیستم هدف گذاری ساده است. سیستمی که در پایان به راحتی جواب این سوال را میدهید : آیا به هدف رسیدهاید؟ بله یا خیر. OKR برای سازمان ها مناسب است، برای تیم ها کار می کند و حتی در سطح فردی نیز موثر است. اهداف یعنی چه چیزهایی (wath) را میخواهید به دست بیاورید و نتایج کلیدی یعنی چگونه (how) میخواهید آنها را انجام دهید. بنابراین OKR با چرایی و چگونگی سر و کار دارد.
اما حقیقت این است که بسیاری از ما اهداف را اشتباه انتخاب می کنیم و برخی اصلا هدفی را تعیین نمیکنند. تعدادی از سازمانها اهدافی را تعیین میکنند و به آنها نیز میرسند، به فروش خود دست مییابند، محصولات جدید خود را معرفی میکنند و ارقام خود را میسازند، اما آنها نیز فاقد حس هدفمندی هستند تا برای تیم الهام بخش باشند. بنابراین چطور باید اهداف را به درستی انتخاب کنید؟
ابتدا باید به سوال “چرا” پاسخ دهید. چون پاسخ به چرا، به طور واقع تیمها را متحول و دگرگون می کند، بلندپروازی آنها را با شور و شوق و اهدافشان ترکیب میکند و درک واضح و قانع کنندهای از چرایی ایجاد میکند. درک قانع کننده از چرایی، میتواند سکوی پرتاپ به سمت اهداف باشد.”
“اهداف، واکسن تفکرات مبهم”
جان دوئر معتقد است درک شفاف و قانع کننده از چرایی رسیدن به هدف، میتواند سکوی پرتاپ ما برای رسیدن به هدف باشد و در ادامه هدف و ویژگی های آن را بر میشمارد.
“اهداف معنادار هستند، به اقدامات جهت میدهند، الهامبخش هستند و نوعی واکسن در برابر تفکرات مبهم هستند.”
جان دوئر بیان میکند هر هدفی لازم است از این فیلترها عبور کند تا هدف قابل قبولی باشد :
- معنادار و مهم
- محسوس و واقعی
- جهت دهنده به اقدامات
- الهام بخش
“چیزی را اندازه گیری کنید که واقعا اهمیت دارد”
تا اینجا چرایی انتخاب هر هدف و چیستی هر هدف مشخص شده است، حال به سراغ چگونگی دستیابی به هدف می رسیم.
“چگونگی، روش دستیابی ما به اهداف است که به آن نتایج کلیدی می گوییم.
نتایج کلیدی خوب :
- مشخص
- دارای زمان محدود
- تهاجمی اما واقع بینانه
- قابل اندازه گیری
- قابل ارزیابی
هستند.”
جان دوئر از اجرای سیستم OKR در گوگل برای اولین بار می گوید :
“در سال ۱۹۹۷ من OKR رو به کوفاندر های گوگل لری پیج و سرگئی برین معرفی کردم و سرگی مشتاقانه گفت آن ها را میپذیرد. اما در حقیقت اینطور نبود، او در واقع گفت : ما هیچ راه دیگری برای اداره این شرکت نداریم پس با همین جلو می رویم.
همه کارمندان گوگل اهداف و نتایج کلیدی خود را نوشتند، آن ها را طبقه بندی کردند و آن ها را منتشر کردند تا همه بتوانند در جریان باشند.
OKR نباید برای پاداش یا ترفیع رتبه استفاده شود، بلکه برای یک هدف والاتر باید مورد استفاده قرار گیرند و آن هدف رسیدن به تعهد جمعی جهت دستیابی به یک هدف کلان واقعی.”
به عقیده جان دوئر ، OKR ها یک ظرف شفاف هستند که از چیستی ها (what) و چگونگی های (how) بلندپروازانه ی ما ساخته شده است. اما چیزی که واقعا اهمیت داره، “چرا هایی” هست که داخل ظرف می ریزیم. چرا هایی که دلیل انجام کار ما هستند.
OKR یا چوب جادو
آقای دوئر در سخنرانی ۱۱ دقیقه ای خود به صراحت اعلام می کند که OKR ها راه حل های جادویی نیستند که یک شبه تمام معضلات را حل کنند: “آن ها قرار نیست جایگزین یک فرهنگ قوی یا رهبری قدرتمند شوند، اما وقتی که این اصول کنارهم قرار می گیرند، می توانند شما را به قله ها برسانند.”
OKR همچنین در زندگی شخصی نیز کاربرددارد. به هدف هایی فکر کنید که دنیا را تغییر می دهند.بیایید برای چیزهایی که واقعا اهمیت دارند، بجنگیم. چرا که ما می توانیم OKR را فراتر از کسب و کارهای خود ببریم. می توانیم آن ها را در خانواده هایمان ببریم، یا در مدارس و یا حتی در دولت ها. بدین ترتیب ما می توانیم آن دولت ها را پاسخگو بدانیم، می توانیم آن اطلاعات را منتقل کنیم و ما می توانیم به مسیر درست برگردیم، اگر چیزی را اندازه گیری کنیم که واقعا اهمیت دارد.”